Top 10 najbardziej oszałamiających cudów inżynierii na świecie Pomysły na podróże / Notatka podróżnika Zabytki, dla których przemierzasz pół świata, muszą być wyjątkowe, prawda? Te 10 genialnych dzieł inżynierii obejmuje całe stulecia i od wieków wprawia podróżników w osłupienie i szczękowy zachwyt. Czy chciałbyś? 1. Wielka Piramida Cheopsa, Giza, Egipt Nie zawsze to, co ogromne, jest najlepszej jakości. Nikt po prostu nie powiedział tego faraonowi Khufu, zanim zbudował tę piramidę w 2570 roku p.n.e. Ponad 2 miliony bloków wapiennych, z których każdy ważył ponad 2 tony, zostały podniesione do wysokości 146,5 metra w niektórych miejscach, aby stworzyć tę monstrualną budowlę. Struktura ta pozostawała najwyższą budowlą przez 4 tysiące lat. Ale czym jest wielkość, jeśli nie jest poparta geniuszem konstrukcji. Każdy 230-metrowy bok różni się od drugiego zaledwie o kilka centymetrów. Misterność tej konstrukcji jest naprawdę wyjątkowa: wewnętrzne wały wskazują na ważne konstelacje! I z pewnością wygląda fenomenalnie.Piramidy są otwarte codziennie; dwie z nich są zwykle dostępne dla zwiedzających. Przyjedź tu o 8 rano, a bez problemu zdobędziesz bilety. 2. Ayia Sofia, Stambuł, Turcja Ta niesamowita struktura została nazwana boską mądrością (z greckiego sophos). Nazwa jest bardzo odpowiednia, ponieważ niesamowite piękno tej starożytnej budowli, stworzonej przez bizantyjskiego cesarza Justyniana w 537 roku n.e., było możliwe dzięki pomysłowości innowacyjnych architektów. Umieścili oni jej ogromną, pozornie pływającą 30-metrową kopułę na żaglach i ukrytych kolumnach. Przekształcona w meczet po zdobyciu przez Osmanów w 1453 roku, Hagia Sophia jest obecnie świeckim muzeum. Ale kiedy promienie słońca prześwietlają złote mozaiki jej pieczarowatego wnętrza, prośba o przebaczenie grzechów staje się łatwiejsza w tak religijnym momencie. Ayia Sofia jest zamknięta w poniedziałki; przyjdź w pozostałe dni tygodnia, aby w pełni cieszyć się cudem tego historycznego arcydzieła. 3. Koleje indyjskie Pierwszy pociąg, puffing, wyruszył w swoją 33-kilometrową podróż z Bombaju do Thane już w 1853 roku. Dziś jednak 18 milionów pasażerów pokonuje codziennie tę liczącą 63 000 km trasę. W 1874 roku Major Stanton zbudował 88-kilometrową drogę. Trudno w to uwierzyć, ale od wstępnych badań do uruchomienia lokomotyw - trwało to zaledwie 65 dni. Takie wyczyny powtarzano w całym kraju. A teraz można przejechać się wygodną koleją szerokotorową lub "roller coasterem" aż do himalajskich stacji górskich. Przejazdy Indian Railways, które pozwalają na wstępną rezerwację miejsc i półek w trzech różnych klasach, wchodzą w życie albo pół dnia, albo 90 dni przed wyjazdem. 4. Muzeum Guggenheima, Bilbao, Hiszpania Czy to statek? Kwiat? Ryba? Co to jest? Frank Gehry widział to mieniące się dzieło w jakiś szczególny sposób, na swój własny sposób. Nazwij to dekonstruktywizmem lub, jak król Hiszpanii Juan Carlos, po prostu "najwspanialszym budynkiem XX wieku"; tak czy inaczej, nie przestaje zadziwiać. Pionierski zautomatyzowany program do projektowania trójwymiarowego pozwolił 60 tonom tytanu uformować szerokie arkusze o grubości zaledwie pół centymetra i specjalnie wzmocnione szkło, aby płynnie zakrzywić wapienną skorupę. Od momentu otwarcia muzeum w 1997 roku, otrzymało ono oszałamiający wachlarz prac. Tak i sam budynek wyznaczył początek renesansu w Bilbao. Muzeum Guggenheima w Bilbao jest otwarte od wtorku do niedzieli przez cały rok, a także w poniedziałki w lipcu i sierpniu. 5.Wielki Mur ChińskiBinggis Khan rzekomo powiedział: "Siła muru zależy od odwagi tych, którzy go bronią". Czy jest to prawda, czy nie, Chińczycy nie próbowali się o tym przekonać i poszli inną drogą. Oryginalny Wielki Mur Chiński został zbudowany w III wieku za panowania cesarza Qin (dynastia Qin), który zmusił setki tysięcy robotników do podniesienia, według różnych obliczeń, około 180 milionów metrów sześciennych skał. Za czasów dynastii Ming (XIV-XVII w.) dodano 60 mln metrów sześciennych kamienia i cegieł. W sumie budowa trwała prawie 2000 lat, kosztowała miliony istnień i rozciągała się na około 6500 km. Nie, nie widać jej z księżyca, ale jest szczęśliwie piękna. Sektory położone najbliżej Pekinu są zwykle zatłoczone ulicznymi sprzedawcami; udaj się do Sīmǎtái lub Jīnshānlǐng - tam jest mniej turystów. 6. Wiadukt Millau, Francja Wyobraź sobie: beton - 206 000 ton; stalowe poszycie - 36 000 ton. Nie, to naprawdę fascynujące: konstrukcja mostu (wiaduktu) Sir Normana Fostera jest przykładem praktyczności, można nawet powiedzieć prozaiczności, a jednocześnie wykwintnego piękna. Kiedy inżynierowie otrzymali zadanie zbudowania mostu przez dolinę rzeki Tarn na południu Francji, dokonali rekordowego wyczynu technologicznego. Zbudowali most o długości 2 460 m z najwyższymi na świecie filarami, najwyższym masztem i najwyższym odeskowaniem drogi. Jednak powodem, dla którego kierowcy (i turyści) zatrzymują się i po prostu gapią jest niezwykłe poczucie lekkości i kruchości, które wyróżnia tak okazałą konstrukcję. Przejście przez most kosztuje 5,02 euro, ale wstęp do centrum dla zwiedzających, które jest otwarte codziennie, jest bezpłatny. 7. Lalibela, Etiopia Przez pewien czas panowała moda na "rzeźbienie" budynków z kamienia. Pomyśl o Abu Simbel w Egipcie, Petra w Jordanii. Kościoły wyrzeźbione w skale są czynne do dziś. Przyjdź na Timkat (Święto Trzech Króli, 19 stycznia), a zobaczysz ożywionych pielgrzymów, śpiewy, wirujące kadzidła. Dziesiątki tysięcy robotników (niektórzy z nich są boscy, według legendy) pracowało od XI wieku, aby wykopać 11 kościołów Lalibeli pionowo z ziemi. Chociaż mają one dość obrobione krawędzie, ich wykwintne rzeźby i wzory są wizualnie przyjemne. Kościoły w Lalibeli są otwarte codziennie. Aby uniknąć zarażenia się pchłami z ich dywanów, posyp skarpetki proszkiem na pchły. 8. Folkirk Wheel, SzkocjaŁodzie są świetne do żeglowania, ale nie tak dobre do zjeżdżania. A wchodzenie pod górę to w ogóle nuda. Gdybyś był łodzią i chciał płynąć pod górę, powiedzmy między kanałem Forth i Clyde w Szkocji a 35-metrowym kanałem Union, potrzebowałbyś albo systemu śluz o długości 1,5 km, albo ogromnego stalowego wynalazku, który obraca parę ogromnych, wypełnionych wodą gondoli. Każda gondola na Kole Folkirk podnosi i opuszcza łodzie. Do budowy tej konstrukcji, która połączyła dwa koła w 2001 roku, potrzeba było 1200 ton stali, ponad 15 000 śrub i bardzo, bardzo dużego dźwigu. Unikalne! Godzinne wycieczki łodzią, obejmujące wejście na górę i powrót na dół, są dostępne codziennie. 9. Yaxcilan, Jukatan, Meksyk Bogate miasto Yaxcilan w najlepszym okresie (AD 680-800) ma wyjątkowe rzeźbione fasady i dachy z łuskami, ale być może najciekawszym elementem jest to, co niestety nie przetrwało do dziś: 63-metrowy most wiszący, uważany za najdłuższy od 700 lat. Istnienie mostu, który został odkryty w połowie lat 90. dzięki badaniom archeologicznym i modelowaniu komputerowemu, jest nadal przedmiotem dyskusji, ale sam pomysł dodaje fascynacji jednym z najbardziej intrygujących i starożytnych zabytków Ameryki. Do Yaxcisan nie można dojechać samochodem ani pociągiem; należy wynająć łódź na 45-minutową podróż z Frontera Corozal.10. Burj Khalifa, Zjednoczone Emiraty ArabskieWszystko sprowadza się do wielkości: najwyższy budynek na świecie nie jest ogromny - jest po prostu kolosalny. Pomimo faktu, że kraje Zatoki Perskiej wiedzą, jak tworzyć ogromne sztuczne wyspy w kształcie drzew, pierwsze na świecie 7-gwiazdkowe hotele i tak dalej, Burj Khalifa nie tylko po cichu wyprzedził swoich poprzedników, ale po prostu rozpędził ich z rykiem. Poprzedni mistrz, wieża Taipei 101 na Tajwanie, ma tylko 509 metrów wysokości, podczas gdy Burj Khalifa jest o całe 300 metrów wyższy. Budynek jest tak wysoki, że temperatura na szczycie jest o 6 stopni niższa niż u podstawy! Aby przyjrzeć się z bliska, bogaci mogą zarezerwować apartament w hotelu Armani, który zajmuje niższe 37 pięter Burj Khalifa. Który z tych budynków podoba Ci się najbardziej? Od: www.lonelyplanet.com Omów artykuł